Rome in vier dagen

donderdag 4 oktober 2007

Dag 3

Om 8 uur de deur uit gegaan. Half uurtje later stonden we op het St. Pietersplein, waar we nog redelijk vooraan konden zitten.

De paus zou pas om 10:30 komen, dus we moesten ons nog een tijdje vermaken. Er was een muziekkorps bij, dus de tijd ging vrij snel. Een half uur voor aanvang (10:00) begonnen ze om te roepen welke "groepen" de paus allemaal wilde bedanken... Gasten allemaal blij juichen als hun naam werd genoemd, sommigen een liedje zingen, gekkenhuis :D

Om half 11 kwam ie dan eindelijk aangereden. In z'n pausmobiel eerst een rondje om het plein, beetje zwaaien naar de uitzinnige fans en toen door naar z'n spreekstoel.

Ondanks alles is hij "zo lekker gewoon gebleven", in z'n Fiat:

Naja, gewoon, gewoon, voor een 80-jarige is het nog een aardige showman:

Het hele gebeuren duurde ongeveer anderhalf uur. Hij vertelde een verhaal, bedankte de aanwezigen in hun taal..... en ging vervolgens doodleuk hetzelfde verhaal nog 5 keer vertellen: Engels, Frans, Duits, Spaans en Pools, Italiaans. Het had dus in een kwartiertje gedaan kunnen zijn : )
Aan het eind sprak hij zijn zegen uit over alle aanwezigen, hun meegenomen rozenkranzen (en andere souvenirs) en hun familie thuis:

Gezegend en wel gingen we op weg naar de Vaticaanse Musea, om de Sixtijnse Kapel te bezichtigen. Hier is het vrijwel altijd druk en vandaag was geen uitzondering: ruim een uur in de rij gestaan.

Voordat je in de kapel komt 'moet' je eerst het hele museum door. Zoveel gangen en kamers dat het bijna 1 kilometer lopen is...

Maar eindelijk was het dan zover: de Sixtijnse Kapel, beter bekend als de "Nooo Photooooo" kapel, met Michelangelo's Laatste Oordeel:

De Sixtijnse Kapel werd gebouwd door Giovanni di Dolce tussen 1475 en 1483, in opdracht van Paus Sixtus IV, naar wie de kapel genoemd werd.

De kapel heeft een rechthoekige grondvorm en is 40,23 meter lang, 20,70 meter hoog en 13,41 meter breed, waarmee het de exacte afmetingen heeft van de tempel van Salomo zoals die beschreven wordt in het Oude Testament. De muurschilderingen op de zijwanden zijn vervaardigd door Sandro Botticelli, Pietro Perugino, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli en Luca Signorelli.

Het plafond was oorspronkelijk azuurblauw geschilderd en met gouden sterren gedecoreerd, maar Paus Julius II besliste in 1508 dat er een nieuw fresco overheen geschilderd moest worden. Hij contracteerde Michelangelo die de fresco's tussen 1508 en 1512 voor een bedrag van 3000 dukaten schilderde. Toen Michelangelo klaar was met het gewelf, had hij meer dan 300 figuren gemaakt, hoewel hij was gecontracteerd om slechts de twaalf apostelen af te beelden. In het midden bevindt zich De Schepping, waarop te zien is hoe God Adam het leven geeft:


Uiteindelijk kwamen we via de wenteltrap van Morno uit 1931 weer buiten, waarna we met de metro naar het Piazza del Popolo zijn gegaan.

Aan de zuidzijde van Piazza del Popolo staan twee vrijwel identieke kerken, gescheiden door de Via del Corso, de Santa Maria dei Miracoli en de Santa Maria di Montesanto:

Over de winkelstraten Via del Corso en Via Condotti zijn we naar de Spaanse Trappen gelopen. De Via Condotti is vooral bekend vanwege de 'dure' winkels: Cartier, Prada, Vuiton etc.
De Spaanse Trappen horen bij de kerk Trinitá dei Monti die in opdracht van Lodewijk XII is gebouwd. De trappen zijn gebouwd tussen 1723 en 1726. De stijl van de Trappen wordt als één van de mooiste voorbeelden van de vroege Rococo in Rome gezien.

Rond 15:30 zijn we terug naar het appartement gegaan. Na het eten nog even bij het verlichte Colosseum gekeken:

Ondertussen vrijwel alles gezien wat vantevoren op de planning stond. Nog 3 dingen over voor morgen: Circo Massimo, Santa Maria in Cosmedin en de Santo Stefano Rotondo. Daarna misschien nog naar Villa Borghese...

Dag 4
Vanochtend eerst naar het COIN warenhuis gegaan. Even niet aan gedacht dat de winkels pas om 10:00 open gaan...

Dus maar verder gelopen naar de Santo Stefano Rotondo, waarbij we over een markt vol imitatiezooi kwamen. De Santo Stefano Rotondo is een ronde kerk, wat er op zich wel apart uitziet. Van binnen was er verder weinig te zien:

Van buiten leek het op een boerenschuur:

Vanaf de Santo Stefano Rotondo zijn we naar Circus Maximus gewandeld. Circus Maximus was in de Romeinse tijd een groot stadion dat voornamelijk werd gebruikt voor wagenrennen en
gladiatorengevechten. Nu is er weinig meer van over: een dorre zandvlakte, met een paar trappen:

Vlakbij Circus Maximus ligt de Santa Maria in Cosmedin, een kerk uit de 12e eeuw. In 1608 werd de kerk Santa Francesca Romana genoemd. Zij was een 15de eeuwse vrouw die later werd gezien als de patroonheilige van de automobilisten. Elk jaar op 9 maart proberen vrome Romeinen hun auto zo dicht mogelijk bij de kerk te zetten omdat hun auto op deze manier gezegend zou worden.

Buiten bij de kerk staat La Bocca della Verità (De mond der Waarheid). Het hoofd is afgebeeld op een grote marmeren schijf die stamt uit de Romeinse oudheid en vermoedelijk als onderdeel van een fontein of putdeksel gebruikt was. Een middeleeuwse legende vertelt dat van ieder die zijn hand in de mond steekt en een leugen spreekt zijn hand afgebeten zal worden:

Vanuit de kerk zijn we terug langs Circo Massimo naar de metro, gelopen. In 2005 vond op het terrein van het Circus Maximus het Live 8 concert van Rome plaats, er waren toen zo'n 200.000 bezoekers. Een jaar later waren naar schatting een miljoen mensen aanwezig bij de huldiging van het Italiaans voetbalelftal dat in Duitsland wereldkampioen werd.

Gebouwen, bogen, maar ook putdeksels in Rome hebben allemaal de tekst SPQR erop staan: Senatus Populusque Romanus, "De Senaat en het Volk van Rome", de officiële naam van het Romeinse Rijk.

Met de metro zijn we naar het centraal station van Rome gegaan: Termini. Hier een beetje
rondgesjokt, wat gegeten, en toen door naar park Villa Borghese. Het park stamt uit de periode van 1613 tot 1616 en hoorde bij het zomerpaleis van het geslacht Borghese. In het park staat ook het bekende museum Galleria Borghese, waar je onder andere de David van Bernini kunt zien. Omdat je kaarten voor de Galleria dagen vantevoren moet reserveren, hebben we hier verder niet gekeken. We zijn 's middags nog even langs COIN gegaan, maar dat stelde weinig voor...

's avonds zijn we het centrum in gegaan, om bij de verlichte Trevi Fontein te kijken:

En daarna een ijsje gegeten bij de oudste ijssalon van Italie: Palaza del Freddo, uit 1880.

Na 4 drukke dagen hebben we eigenlijk alles wel gezien wat we wilden zien.